Současné trendy firemních benefitů

.

Situace na pracovním trhu je taková, že se mnoho firem právem obává, aby nedostatek zaměstnanců neohrozil jejich růstové plány. Tak jako tomu bylo dříve, dnes již není příliš efektivní, motivovat zaměstnance pouze vyšší mzdou. Jednak to může být pro firmu finančně neúnosné a samotné zvýšení platu nezaručí, že konkurenční podnik nenabídne ještě vyšší plat. Jaké jsou tedy aktuální způsoby, jak být a zůstat atraktivním zaměstnavatelem?  

Přívětivé prostředí
 připevněná navigace
Firmy se doslova předhánějí v zajištění atraktivity pracoviště, přívětivého pracovního prostředí, odpočinkového i sportovního zázemí firmy, pro pracující matky se zřizují dětské skupiny, cateringové společnosti zase zajišťují optimální stravování. Je toho mnoho, co lze zaměstnancům nabídnout. A není se čemu divit, že v současné situaci nízké nezaměstnanosti a vysoké konkurence, přicházejí firmy se stále novými a kvalitnějšími zaměstnavatelským benefity. Jedním ze žhavých aktuálních trendů je i poskytnutí osobního automobilu.
Auto jako bonus
Služební automobily k soukromým účelům poskytuje zhruba 90 % společností u nás. U vrcholových managerů je tento benefit naprosto běžný, u administrativních a dalších pracovníků se dosud jeví jako spíše výjimečný. A právě to si začínají firmy uvědomovat. Automobil totiž může být jednou z možnosti zajímavého benefitu. Proto se pozvolna objevuje tento nový fenomén v podobě zpřístupnění vozidel širším skupinám pracovníků. Ale každá mince má dvě strany, a proto z vedení firme zaznívá i požadavek nákladové neutrálnosti tohoto benefitu.
A proto se stále více přistupuje k výběru ze dvou možností, kterými jsou:
·         zvýhodněný podnájem vozidel zaměstnancům
·         poskytnutí osobního automobilu za cenu snížení mzdy takzvané salary sacriface
 
 čtení dokumentu
 
Zvýhodněný podnájem
Někteří zaměstnavatelé, v rámci benefitu, svým pracovníkům nabízejí možnost zvýhodněného nájmu vozidla z firemní flotily. Tato vozidla společnost pořizuje formou operativního leasingu. Principem benefitu je zajištění vozidla dle přání a výběru zaměstnance, navíc s veškerým servisem. A díky množstevním slevám získá zaměstnanec vozidlo za lepší cenu, než kdyby si jej pořizoval individuálně.  Zaměstnavatel pak vozidlo pronajímá zaměstnanci za úplatu. Typickou úplatou je právě výše měsíční leasingové splátky. Je zřejmé, že takový benefit a jeho nastavení má dopad na zdanění a dobu pojistného. Je potřeba proto důkladně zvážit všechny pracovně-právní dopady a správně celý systém nastavit.
Salary sacriface
Variantou, která je pro zaměstnance ještě výhodnější, je zřeknutí se části mzdy. Díky tomu je zaměstnanci poskytnuto služebního vozidla, které však může využívat i pro své soukromé potřeby. zaměstnance. Tato alternativa využívá rozdílu mezi výší leasingové splátky a 1 % vstupní ceny vozidla, které vstupuje do zdanění a je předmětem pojistných odvodů. I tato varianta vyžaduje správné nastavení benefitu. Je potřeba zvážit i další dopady, například výši průměru na dovolenou, odstupné a tak podobně.
A spokojeni budou všichni
Příjemnou stránkou těchto benefitů je skutečnost, že je obě strany vnímají jako pozitivní. Pro firmu jsou neutrálně nákladové a zaměstnanec benefit vnímá jako „to, co má navíc“. Obě schémata se v českých firmách postupně rozšiřují a ty společnosti, které je zavádějí, získávají velkou konkurenční výhodu.

.
Současné trendy firemních benefitů
5 (100%)2
.