Proč jsou školení GDPR důležitá?

GDPR, neboli upravený zákon na ochranu osobních údajů, zasáhl počátkem roku prakticky celou Evropu. Hlavní součástí bylo omezení a úprava toho, jaké osobní údaje o zákazníkovi může obchodník uchovávat, jakým způsobem, a komu je smí poskytovat.

GDPR má sloužit k ochraně osobních údajů zákazníků

Nejvíce se to samozřejmě dotklo firem, které s údaji zákazníků pracují běžně, například telefonní společnosti, call centra, pojišťovny, banky a další. Mnozí to vyřešili tak, že dali svým klientům podepsat souhlas s poskytnutím osobních údajů. Potom se pro klienta ani pro obchodníka prakticky nic nezměnilo.

Větší problém byl, pokud zákazník souhlas dosud nepodepsal, nebo ho podepsat odmítl. Potom měly firmy problém, neboť podle nového zákona nesměli jeho údaje prakticky nijak používat, ba ani je přechovávat (s výjimkou nezbytných případů). Navíc v prvních dnech po uvedení zákona v platnost byl poměrně zmatek v tom, jak s osobními údaji klienta vůbec nakládat.

GDPR ovlivnilo prakticky všechny firmy

Aby se tyto problémy vyřešily, šlo mnoho pracovníků především ve vedoucích pozicích na oficiální školení GDPR. Zde se především dozvěděli jeho přesnou aplikaci, a především to, jak ovlivní konkrétně jejich práci.

Tito vedoucí pracovníci potom měli za úkol předat získané znalosti svým podřízeným. Zde často nastával problém, pokud vedoucí správně nepochopil, co mu bylo řečeno, nebo si dané informace vyložil po svém. To často vedlo k mnoha nedorozuměním i špatnému výkladu a aplikaci zákona ze strany běžných zaměstnanců.

Jaké je řešení tohoto problému? Jedním z nich je to, aby školením GDPR prošli nejen manažeři, ale všichni pracovníci firmy pracující s osobními údaji zákazníka. Omezilo by to zmatek ve výkladu a sjednotilo interpretaci ve všech firmách. Proč se tedy tak neděje?

Důvodem je časová a především finanční náročnost. Mnohé firmy, zejména ty malé, si nemohou dovolit poslat všechny své zaměstnance na školení. Proto tuto povinnost svěřují manažerům, kteří mají daný úsek na starosti. Jak je však vidět, toto řešení není ideální.

Faktem je, že první dny po zavedení GDPR vládl poměrně velký zmatek. To už naštěstí opadlo a většina firem si našla způsob, jak s ním pracovat. Doufejme jen, že nás v budoucnosti nečeká další podobný zákon.